لوکوربوزيه

ساخت وبلاگ

 

لوکوربوزيه: بهترين مصالح ساختماني مدرن يعني بتن وبه نهايت زيبايي رسيدن ان در معماري مورد استقبال قرار گرفت و کارهاي وي مورد استقبال جهاني قرار گرفت. کوربوزيه شهر هاي اينده را شهرهايي تجسم نموده که از اسمان خراش هاي عظيم ومرتفع تشکيل شده است .در هر يک از اسمان خراشهاي چند عمل کردي حدود چند صد هزار نفر زندگي وکار خواهند کرد در اين ساختمان ها اپارتمانهاي مسکوني وادارات وفروش گاه ها در يک محله بسيار بزرگ فراهم است و اهالي اين ساختمان ها به دور از سر وصدا بوده و به جاي ان از افتاب ومناظر زيبا استفاده مي کنند.بر اساس اين نظريه دوشهر مهم در دهه پنجاه ميلادي طراحي واجرا شد. يکي شهر چنديگار در هند بود که توسط خود لوکوبوزيه طراحي شد وديگري شهر برازيليا در برزيل بود که توسط لوچيو کوستا به عنوان پايتخت جديد طراحي گرديد. در زمينه معماري کور بوزيه خانه را به عنوان ماشيني براي زندگي عنوان کرد.همان گونه که اتومبيل ماشيني براي حرکت است .وي پنج اصل رادر ساختمان هاي مدرن معرفي کرد که عبارتند از: الف : ستون ها ساختمان ها را از روي زمين بلند مي کنند ب: بام مسطح وباغ روي بام ج: پلان ازاد د: پنجره هاي طويل و سرتاسري ه: نماي ازاد و کف ها و ديواره ها بصورت کنسول . کوربوزيه عقايد مطرح شده خود را در مورد معماري در طرح ويلاي ساووا در پواسي در شمال پاريس به نمايش گذارد .وي تکنولوژي را به عنوان منبع الهام معماري مدرن وپنج اصل ساختمان مدرن را به صورتي هنرمندانه وشاعرانه در اين ماشين زيستي پياده کرد .عملکرد هاي اين ساختمان که همچون ماشيني بي الايش در وسط و مسلط بر محيط اطراف قرار دارد فراهم نمودن شرايط اسايش براي انسان است. خانه ماشيني است براي زندگي (ايده اصلي کور بوزيه) معماري ارگانيک: بينش معماري ارگانيک ريشه در فلسفه رمانتيک دارد .رمانتيسم يک جنبش فلسفي وهنري وادبي است که در اواخر قرن هيجده ونوزده ميلادي در شمال غرب اروپا شکل گرفت وبه ساير مناطق اروپا وامريکا سرايت کرد.اين جنبش واکنشي در مقلبل خرد گرايي عقل مدرن بود . فرد ريش ويلهم شيلينگ که يکي از بنيان گذاران مهم فلسفه رمانتيک محسوب ميشود معتقد بود که طبيعت جزيي از خود انسان است وبين انسان وطبيعت جدايي نيست. معماري ارگانيک در امريکا در قرن 19 توسط فرانک فرنس ولويي ساليوان شکل گرفت اوج شکوفايي اين نظريه را مي توان در نيمه قرن اول بيستم در نوشتارهاي فرانک مشاهده کرد. ساليوان که خود از پايه گذاران سبک مکتب شيکاگو ومعماري مدرن در امريکا بود اعتقاد زيادي به فرم هاي طبيعي وسبک ارگانيک داشت .ساليوان به روشي معتقد بود که مشابه پروسه به وجود امدن در طبيعت بود.او براي اولين بار اصطلاح" فرم تابع عملکرد" را بيان نمود وچنين عنوان کرد که بعد از مشاهده مستمر پروسه طبيعي به اين نتيجه رسيدم که که فرم تابع عملکرد است يعني ساليوان فرم تابع عملکرد را در پروسه رشد وحرکت طبيعي مي ديد. از مشخصه هاي بارز اين ساختمان مي توان به پنجره هاي سرتاسري وکنسول نمودن بام ونشان دادن مصالح در ساختمان اشاره کرد .ازجمله شاخص ترين نمونه هاي اين ساختمان ها بايد از خانه روبي در حومه شيکاگو نام برد.در اوايل قرن بيسم به تدريج ايده هاي رايت در ساختمان هايش شکل مي گرفت .اگرچه رايت با تکنولوژي مدرن مخالفتي نداشت ولي تکنولوژي را وسيله اي براي رسيدن به يک معماري والاتر که از نطر وي همانا معماري ارگانيک بود ميدانست وي در معماري ارگانيک نه عبارت را مشخص کرده بود: الف) طبيعت: درختان وابرها فقط شامل بيرون نمي شدند بلکه شامل داخل بنا نيز مي شد . ب) ارگانيک: به معناي همگوني و تلفيق اجزا نسبت به کل وکل نسبت به اجزا است. ج) شکل تابع عمل کرد: عمل کرد صرف صحيح نمي باشد بلکه تلفيق فرم وعملکرد واستفاده از ابداع وقدرت تفکر انسان در رابطه با عمل کرد ضروري است.فرم وعمل کرد يکي است. د) لطافت : تفکر وتخيل انسان بايد مصالح وسازه سخت ساختمان را به صورت فرم هاي دل پذير وانساني شکل دهد . مکانيک ساختمان بايد در اختيار انسان باشد ونه بالعکس. ه) سنت: تبيعت ونه تقليد از سنت اساس تفکر معماري ارگانيک است. و) تزيينات: بخش جدايي نا پذير با معماري است رابطه معماري با تزيينات مثل گل ها به شاخه هاي بوته مي باشد. ز) روح: چيزي نيست که به ساختمان القا شود بلکه در درون ان بايد وجود داشته باشد. ح) بعد سوم : برخلاف اعتقاد عمومي بعد عرض نيست بلکه ضخامت وعمق است. ط) فضا: عنصري است که بايد دائما در حال گسترش باشد . شاهکار معماري ارگانيک و رايت را مي توان در خانه ابشار در ايالت پنسيلوانيا در امريکا ديد. رايت معتقد بود که ماهيت ساختمان بايد نشان داده شود به گونه اي که شيشه به عنوان شيشه وسنگ به عنوان سنگ به کار رود. هرچند که معماري ارگانيک بر خلاف کارهاي کوربوزيه صورتي جهاني نيافت ولي با اين حال پيرواني در ساير کشورها پيدا کرد.در ايران نيز مي توان در کارهاي مهندس هوشنگ جسيحون وپارک جمشيديه معماري ارگانيک را مشاهده کرد. خانه ابشار (تلفيق معماري وطبيعت) 4-1) معماري مدرن متاخر: رايت در اين دوره به عنوان معروف ترين معمار امريکا شناخته مي شد وکوربوزيه به عنوان استاد مسلم معماري مدرن از عقايد خود در معماري فاصله گرفت و معماران ديگري هم به اين جمع اضافه شدند . معمار ديگري به نام رودولف با طراحي دانشکده معماري ييل در امريکا بهترين نمونه ازاين سبک را نشان داد . در اين ساختمان نماي نمايان بتن شيار داده شده بود تا زبري ان وضوح بيشتري داشته باشد.در اين دوره شهر ديگري به نام برازيليا به عنوان پايتخت جديد در کشور برزيل توسط لوچيو کوستا طراحي شد. معمار ديگر برزيلي اسکار بود که بسياري از ساختمان هاي مدرن اين شهر را طراحي کرد اين شهر نيز مانند عقايد کوربوزيه طراحي شد. شهر همانند يک هواپيما طراحي شده بود که در وسط ان بخش اداري ودر بال ها محلات مسکوني قرار داشت . اگرچه در اين شهر اسمان خراش صد هزار نفره وجود نداشت ولي ساختمان هاي مکعبي با فاصله هاي زياد تبلوري واضح از ايده کوربوزيه بود . در ايران شهرک اکباتان در تهران مثال بسيار خوبي از شهر سازي بر اساس عقايد کوربوزيه بود. ميس ونده رو ديگر معمار صاحب نام مدرن تا پايان عمر بسيار فعال بود . او ساختمان هاي مکعب شکل خود را با استفاده از شيشه وفولاد طراحي مي کرد ودر کارهاي او منحني الخط وجود نداشت وهمه طراحي ها بااستفاده از خطوط عمودي وزواياي نود درجه طراحي مي شد. از معماران ديگر اين دوره مي توان به فيليپ جانسون واي ام پي اشاره کرد . در اخر بايد اشاره کرد که معماري مدرن نقطه عطفي در تاريخ معماري جهان بود زيرا براي اولين بار نگرش از سنت وگذشته به عنوان منبع الهام معماري تغيير جهت داد وپيشرفت به عنوان موضوع وهدف اصلي معماري مطرح شد.


برچسب‌ها: لوکوربوزيه , برازیلیا , کنسول , هنرمندانه

لوکوربوزيه...
ما را در سایت لوکوربوزيه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : memariziba بازدید : 112 تاريخ : سه شنبه 1 اسفند 1396 ساعت: 17:48