مکتب هنر نو

ساخت وبلاگ

مکتب هنر نو:

هنر نو نام سبکي در اروپا بود که ابتدا در هنرهاي داخلي ومعماري داخلي شروع به فعاليت کرد وسپس با الهام از گذشته واستفاده از مصالح مدرن مانند فولاد وبتن ساختمان هايي با تزيينات فرم هاي طبيعي وگياهي شکل دادند. زمينه هاي فکري اين سبک را مي توان در سبک هنرها وصنايع دستي در قرن نوزدهم در انگلستان يافت. اين سبک در انگلستان به نام سبک مدرن و در فرانسه به نام هنر نو ودر المان به نام سبک جوان ودر اتريش به نام سبک جدايي نام گرفت. از اصول فکري پيروان اين مکتب مي توان به موارد زير اشاره کرد: الف) انتقاد وجدايي از مکتب هاي تقليدي ب) جدايي از گذشته ج) ابداع فرم هاي جديد د) هنر مناسب زمان ه) استفاده از فلز براي اسکلت ونما و) استفاده از تز ئيينات وفرم هاي طبيعي ويکتور ارتا اولين معمار در اين سبک به شمار مي ايد. در خانه تاسل در برکسل ارتا نه تنها ستون ها را به نمايش مي گذارد بلکه فرم انها را به صورت ساقي گياهي در مي آورد . هکتور گيومارد معمار نامي اين سبک در فرانسه بود وي باالهام از ارتا سردري هاي مترو پاريس را با اهن وچدن به شکلي نوظهور وخميده دراورد. چارلز رنه مکنتاش در انگلستان معمار معروف اين سبک تلقي مي شد ودر اتريش دو معمار به نام هاي جوزف الريش وجوزف هافمان روش جديدي براي سبک معماري خود مستقل از گذشته ارائه دادند و با بيان اين که هر چيزي که عملکرد ي نيست زيبا نمي باشد گامي بزرگ در اين سبک گذاشتند.بايد توجه داشت که اين مکتب در اوج اقتدار سبک هاي تاريخ گرايي همچمون نئوکلاسيک ورومانتيک در اروپا ظاهر شد . کار شايان اگوست تبديل بتن مسلح به يک نوع مصالح معماري بود که در تئاتر شانزليزه اين کار خود نمايي مي کند. به نحوي که بتن نه تنها به عنوان مصالح به کاررفته است بلکه جزيي از نما محسوب ميشود. در ايران بهترين نمونه ها ي هنر نو را مي توان در ساختمان هاي طراحي شده توسط وارطان اوانسيان معمار ارمني تبار دردوره پهلوي اول ودوم در تهران مشاهده کرد. جنبش فوتوريسم : اين جنبش در ايتاليا وبعد از جنگ جهاني اول ظهور کرد وپديد اورندگان اين جنبش خواستار جهاني بودند که يکسره خود را با شرايط جديد به وجود امده در اثر انقلاب صنعتي وظهور تکنولوژي جديد تطبيق دهد وان چه را که مربوط به جهان قبل از صنعت مدرن است از تاريخ حذف کنند . بنيان گذار اين سبک فيليپوتوماسو بود وتاکيد بيشتر اواين بود که زيبايي جهان توسط زيبايي جديدي به نام "سرعت" غناي فزون تري يافته است. اين جنيش نسبتا عمر کوتاهي داشت و شروع جنگ جهاني اول اغازي بود بر پايان اين جنبش که مي خواست در تاريخ معماري تحولي جديد ايجاد کند.هيچ ساختمان مهمي به اين سبک ساخته نشد.مطالب نظري معماري فوتوريسم همچون توجه به علم وتکنولوژي وجهان اينده وگسست از گذشته وبلند مرتبه سازي همه از مواردي بودند که بعد ها تاثير بسياري برافکار وطرح هاي معماران مدرن متعالي همچون کوربوزيه وگروپيوس وهمچنين سبک هايي چون کانستراکتيوسم وهاي -تک گذاشتند. 3-1) معماري مدرن متعالي معماري مدرن متعالي ويا به اصطلاح اوج معماري مدرن در بين دو جنگ جهاني اول ودوم يعني دردههاي 20و30ميلادي در اروپا ودر امريکا مطرح شد.يکي از موضوعات کليدي وبسيار مهم در دوره متعالي مسئله صنعت وتوليدات صنعتي بود. وتمامي معماران متعالي در اين دوره به نوعي با مسئله تکنولوژي در گير بودند.از پيشگامان اين دوره که سعي درقطع کردن وابستگي هاي معماري مدرن به گذشته بودند مي توان به والتر گروپيوس وکوربوزيه اشاره اي کرد. کانستراکتيويسم: معماري کانستراکتيوسم به لحاظ مباحث نظري وساختمان هاي طراحي شده توسط معماران ان يکي از سبک هاي مهم براي تبيين اصول ساختمان هاي مدرن در بين دوجنگ جهاني بود.خاستگاه اين معماري شوروي بود .يکي از اولين ساختمان هاي اين سبک که نماد اين سبک به حساب ميايد ماکت بناي يادبود بين الملل سوم است که توسط ولاذيمير تاتلين طراحي شد.اين بناي مارپيچ حلزوني شکل به ارتفاع 390متر نمايشي بود از اعتقاد سوسياليسم بر روند تکاملي تاريخ به صورتي که تاريخ خود را تکرارمي کند به طوري که هر تکرار از مرحله اي بالاتر وفراتر از مرحله قبل است ودر نهايت تکامل تاريخ به سوسياليسم وکمونيسم منتهي ميشود.از وسط اين برج فولادي مر تفع ساختمان شيشهاي پارلمان اويزان است الکساندر وسنين يکي از نظريه پردازان ومعماران مهم اين سبک به شمار ميرود طرح ساختمان روزنامه پراودا اثر اين معمار است.کانستراکتيويست ها خواستار دگرگوني بنيادين در روشهاي ساخت وساز سنتي وبه طور کل نگرش جديد نسبت به هنروزيبايي بودند. يکي از اولين شعارهاي ان ها در اوايل دهه 1920 چنين بود:"مرگ بر هنر زنده باد تکنولوژي زنده باد تکنسين هاي کانستراکتيويست. از اواخر دهه 1920 اين سبک بر کشورهاي غربي تاثير گذارد و در فرانسه وهلند وسوييس و انگلستان نمونه هايي از ساختمان ها به اين سبک اجرا شد.ساختمان هاي هانزماير و الترگروپيوس در المان که با اسکلت فلزي وپوسته شيشيه اي ساخته شده بودند شباهت زيادي به کارهاي کانستراکتيويست ها دارد .در امريکا در فيلاد دلفيا طرح ساختمان انجمن وجوه پس انداز تحت تاثير معماري کانستراکتيويسم بوده است.از اوايل دهه سي معماري کانستراکتيوسم رو به افول گذارد. وبه جاي ان مجددا رجعت به گذشته وتاريخ گرايي وبالاخص سبک نئوکلاسيک در شوروي مورد توجه قرار گرفت.


برچسب‌ها: مکتب هنر نو , اروپا , پیروان مکتب

لوکوربوزيه...
ما را در سایت لوکوربوزيه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : memariziba بازدید : 133 تاريخ : سه شنبه 1 اسفند 1396 ساعت: 17:48